Turinfo

Don't bring a knife to a gunfight

Varje tur är ju olika beroende på årstid, väder, vind, strömmar och allt annat tänkbart, men målet med turerna är bestämt på förhand, och ger lite ett hum om vad för utrustning som ska tas med. I turlistan står det vad som står på menyn för dagen - i princip en av tre:

Torsk

Oftast klassiskt torskfiske med tunga pilkar som direkt ska till botten. Så rulle och spö som kan hantera en pilk på 200-400 gram, och en extra pilk eller två. Dock så bör man vara beredd på att vi vid dåligt fiske på det djupa går upp på grundare vatten (runt tio meter) och då behövs lättare spö med jiggar/drag i 50-80-gramsklassen för att det ska bli någon fart på det hela.

Torskturerna (2019 så är det turerna i februari, mars och december) ingår i klubbmästerskapet och poäng delas enbart ut för torsk!

Artfiske

Här går vi först och köper mask för att sedan bege oss ut till de meteplatser som kaptenen för dagen tror mest på - ofta disken, men vi kan också sluta lite var som, inklusive en vända med mete på större djup (runt 30 meter).

Utrustningen är klassisk meteutrustning, dvs ett spö i 60-100-gramsklassen och lite flätlina och metetackel på det. Har du inget metetackel så finns det gott om hjälp att få från klubbens medlemmar, är du ny och grön så går det att låna för dagen - och är du riktigt grön så kommer garanterat Gunnarsson att hålla en meteskola som introduktion!

Alla artfisketurer ingår i klubbmästerskapet, och poäng utgår för arter (10 per art) och fiskar (2 per fisk), så det gäller att få både kvantitet och kvalitet!

Hygge

Här inspireras vi av våra grannar i väst och fiskar mest - varken tävling eller någon form av platslottning. Vad som fiskas beror lite på säsong, 2019 så var det silla/torskfiske i augusti samt en jiggatur som övergick i en svår metetur i november. 2019 så ligger båda hyggeturerna på sommaren, så vettig grundutrustning är väl ett tungt torskfiskespö, sill-/makrilltackel, solhatt, kylbox samt öl om du lyckats slippa vara killen som ska köra hem...